Tietoa mainostajalle ›

Kymmenen pistettä Gigantille – transnuorta kuvaava mainos on täydellinen

Usein huomaan vain kritisoivani ja reagoivani negatiivisiin havaintoihin, mutta nyt on kuulkaas aika antaa joulun hengessä positiivista pala...

Usein huomaan vain kritisoivani ja reagoivani negatiivisiin havaintoihin, mutta nyt on kuulkaas aika antaa joulun hengessä positiivista palautetta!

Tämän hetken iloinen yllättäjä on elektroniikkakauppa Gigantti, jonka joulumainos onkin varmasti monille tuttu, sillä se huomioitiin jo monissa medioissakin laajasti.
Kolmen mainoksen sarjasta erityisesti huomiota herätti isän ja teinin vaikeasta mutta lopulta lämpimästä kohtaamisesta kertova mainos. Kuten sanottu, monessa mediassa mainos jo huomioitiinkin, mutta tämä mainos on niin hieno, että sen kestää kyllä katsoa useampaankin otteeseen.

Mainoksen nuori on tulkittavissa transsukupuoliseksi. Mainoksessa nuori ja nuoren isä katselevat toisiaan hiukan jännittyneesti ja kiusaantuneesti. Lopulta nuoren isä lähestyy lastaan ja ojentaa lahjan. Yllätyskäänteenä lahja ei olekaan täysin väärä ja fiasko, kuten jännittyneestä ja vähän jopa stressaavasta tunnelmasta voisi päätellä, vaan kauniisti nuoren identiteettiä tukeva ja siis onnistunut.


Tässä vaiheessa pahoittelut ontuvasta kielestä ja kuvauksesta. Katsoin mainoksen äsken varmaan seitsemännen kerran ja olen jotenkin hieman roska silmässä tunnekuohuissa. Ei ole joulumainos näköjään helppo asia ihmiselle. Somekommenttien perusteella en kuitenkaan ole ainoa, vaan mainos on herättänyt vahvoja tunteita laajasti.

Taannoisen Lidlin maitomainoksen tiimoilta kirjoitin siitä, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä on hyvä mainoksissa huomioida. Moni ei tuntunut ymmärtävän Lidlinkin mainoksessa olevaa ongelmaa: ei ole kyse siitä, että seksuaali- tai sukupuolivähemmistöjä käytetään mainoksessa, vaan siitä, miten heitä käytetään. Että kyse ei ole vitsistä, jossa enemmistö voi hauskasti nauraa vähemmistölle. Gigantissa homma on hoidettu juuri oikein: ei käytetä alentavaa naureskelua tai stereotypioita. Mainos on pelkästään kaunis, luonnollinen ja ennen kaikkea koskettava kuvaus. Aina ei tarvitse olla räiskettä ja hulvatonta komiikkaa, vaan joskus voi kiinnittää katsojan huomion paljon pienieleisemmillä asioilla.

Huomionarvoista on, ettei mainos muutenkaan istu perinteiseen joulumainosten genreen: harva uskaltaa tuoda kaupallisessa mainoksessa esiin esimerkiksi jouluun tiivistyviä perheiden sisäisiä jännitteitä ja ongelmia. Paljon kivampi kun usein on esitellä kuinka on kystä kyllä, tontut kurkkii ja lapsen poski on punainen omena. Yllättävällä tavalla mainos viestii siitä, että yksi ajatuksella ja merkityksellä valittu lahja on hyvä. Hienoa vastuullisuutta, monessakin mielessä.

Mainita pitää myös Gigantin reagointi palautteeseen. Mainoksen alkuperäinen nimi, Isä ja poika, nimittäin muutettiin palautteen perusteella muotoon Isä ja teini. Ymmärtääkseni ilman mitään vastamutinoita. Ja fiksuahan se toki onkin toimia, kun asiaa tuntevat ihan ilmaiseksi vinkkaavat. Ja parempi nimihän tuo kyllä ehdottomasti onkin.

Kaunis ja vaikuttava mainos ja luo toivoa siihen, ettei tämä maailma ehkä lopu ja huku mahdottomuuteensa sittenkään vielä tänäkään jouluna.

Mainoksen voit katsoa täältä!

You Might Also Like

0 kommenttia