Tietoa mainostajalle ›

Lidlin maito saa jäädä kaappiin – HLBTI-ihmisille naurava mainonta ei käy

Lidl, omaa sloganianne mukaellen: nyt on halpaa .  Vakiokauppani Lidl on monesti vuosien varrella onnistunut mainonnassaan hienosti. Mai...

Lidl, omaa sloganianne mukaellen: nyt on halpaa

Vakiokauppani Lidl on monesti vuosien varrella onnistunut mainonnassaan hienosti. Mainokset ovat olleet hauskoja, itseironisia, kekseliäitä ja tarttuneet ajankohtaisiin uutisiin, kuten taannoiseen huulirasva-doping-kohuun.

Samaa ajankohtaista hauskuutta on varmasti tavoiteltu nytkin Lidlin maitomainoskampanjassa.

Kampanjassa kuitenkin mennään ihan sillä lailla kaasu pohjassa ikihonkametsään. Suuressa viisaudessaan joku mainostoimisto on keksinyt, että maitomainoksissa voi hauskasti hassutella seksuaali- ja sukupuolivähemmistöillä. Mainoslauseissa lukee, että

"Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista" ja "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä".

Lidlin homo- ja transfobiset mainoskyltit. KUVA: Tuukka

Ette vitsailisi esimerkiksi kehitysvammaisilla, turvapaikanhakijoilla tai liikuntarajoitteisilla. Mikä saa kuvittelemaan, että seksuaali- tai sukupuolivähemmistöillä on ok vitsailla? Voin nimittäin kertoa, että ei ole.

En usko, tai ainakaan halua uskoa, että Lidl olisi tarkoituksella halunnut valita homo- ja transfobisen linjan markkinointiinsa. Uskon, tai ainakin haluan uskoa, että tarkoitus on ollut ennemminkin päinvastainen, tuoda vähemmistöjen asiaa esille. Siksi tämä niin kurjalta tuntuukin.

Lidlin ja muidenkin markkinavoimien olisi syytä ymmärtää yksi perustavanlaatuinen asia: jos otetaan jonkin vähemmistön asia mainokseen, kannattaa hassuttelun aiheena olevalta ihmisryhmältä kysyä, että miltä tämä tuntuu. Onko hauskaa, naurammeko teille vai teidän kanssanne. Tai onko kaikille asioille edes aihetta nauraa vai voisiko mainos olla jopa vakava ja muuten kuin huumorin keinoin puhutteleva.

Hauskuuden määrittely ei kuitenkaan kuulu vitsin keksijälle, vaan vähemmistölle, jolle nauretaan. Aivan sama kuin sivuuttaisi koulukiusatun kokemukset ja antaisi koulukiusaajan määritellä, onko hän kiusaaja vai ei.

Bloggari Mona Bling oli eilen vieraana Enbuske, Veitola & Salmisessa puhumassa transsukupuolisuudestaan. Jo yhdestä haastattelusta selviää, että transsukupuolisen elämässä arkipäivää ovat sellaiset ongelmat ja haasteet, joita ei niitä kokematon oikeastaan voi edes käsittää. Lähtien arkipäiväisistä tappouhkauksista Tinderissä. En voi käsittää, en ihmisten toimintaa enkä sitä, miltä kaiken tällaisen kestäminen tuntuu. 

Ihmisten moninaisuuden esiintuominen mainoksissa on erittäin hyvä, se ei ole ongelma. Ongelma on tapa, jolla vähemmistöjä tässäkin käsitellään. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt erotetaan normaaleista ihmisistä, erilliseksi ryhmäksi, aivan kuin vähemmistöt eivät olisi osa yhteiskuntaa ja esimerkiksi kävisi edullisten ostosten perässä Lidlissä. Sillä kyse nimittäin on osasta yhteiskuntaa ja ihan samanlaisesta edullisten ostosten etsimisestä kuin muillakin. Ei mistään, mitä pitäisi rinnastaa maitopurkkeihin tai satuolentoihin, vaan oikeista ihmisistä.

Toivon kuitenkin, ettei Lidlissä lannistuta tästä. Nyt vain reippaasti pyytämään anteeksi, ja ottamaan opikseen. Kuten sanottu, vähemmistöjen esiintuominen mainoksissa on erittäin hyvä, jopa toivottavaa. Se vain pitää tehdä asiallisesti ja ihmisarvo huomioon ottaen.

Jos ei tiedä, saa ja pitää kysyä. Muuten totisesti eksyy tieltä, ja sieltä takaisinrämpiminen on tunnetusti vaikeampaa kuin tiellä pysyminen. Tällä tavalla toimien Lidlin maito saa jäädäkin maitokaappiinsa.

You Might Also Like

54 kommenttia

  1. Mistä tiedät, ettei mainostoimisto ole kysynyt vähemmistön edustajilta kantaa asiaan?

    Itsehän homona en mitenkään pahastu tuosta kaappimainoksesta enkä näe mitenkään tuota mainosta homofobisena. Voi siis hyvinkin olla, että he ovat kysyneet, ja saaneet vastauksen, että ei tuo ole loukkaavaa, että ei haittaa.

    Muutenkin sateenkaarivähemmistön retoriikkaa, varsinkin kaappiretoriikaa käytetään ihan laajalti humoristisesti. Ei ole mitenkään tavatonta, että joku humoristisesti sanoo tyyliin "mun täytyy tulla kaapista ja kertoa et oikeestaan Cheek on mun mielestä ihan hyvä artisti". En minä tuollaisestakaan loukkaantuisi ja pitäisi sitä mauttomana ja homofobisena sillä perusteella, että seksuaalivähemmistön vaikeita kokemuksia näennäisesti rinnastetaan Cheekistä pitämiseen. En näkisi, että se on sateenkaarivähemmistöjen pilkkaamista.

    Ja oikeastaan noiden mainosten huumori perustuu siihen olettamukseen, että kaapista tuleminen vapauttavana kokemuksena ja transsukupuolisuus ovat totta. Tästä näkökulmasta nuo mainokset ikään kuin validoivat sateenkaarivähemmistön kokemuksia, normalisoivat noita kokemuksia sellaisiksi, joita kenen tahansa Lidlin asiakkaan tulisi ymmärtää olevan. Nuo mainokset ikään kuin käsittelevät transsukupuolisuutta ja kaapista tulemista luonnollisena osana ihmisyyttä, vähän samaan tapaan kuin vaikka keski-iän kriisi, teini-ikä, ero, vanhemmuus jne. ovat luonnollisia ihmisyyden kokemuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aina kannattaa ajatella ennen some-raivoamista29. lokakuuta 2016 klo 1.28

      Niinpä. Joidenkin negatiiviset vihapuhe-reaktiot Lidlin varsin onnistuneeseen maitobrändi-muutoskampanjaan viestivät nyt että "boring" is new "gay".

      Kaapista ulostulohan on ollut jo pitkään yleinen kielikuva, myöskin "tulla ulos kaapista vammaisena", kuten täältä voivat monimerkityskaapissa olevat itseään sivistää https://en.wikipedia.org/wiki/Coming_out#Non-LGBT_applications

      Myöskin Lidlin "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä" ja kun se tarkoitti kaikkiseltaa nimimuutosta Milbona -> Pohjolan maito, eli sisällön ja purkinkin pysyessä muuten samana, vastaa itseasiassa täsmälleen sitä, mitä esim. Seta ajaa translaissa, eli että sukupuolen voisi itsemääritellä, ilman että kroppaakaan tarvitsee muuttaa, mutta nimenvaihdos tuohon juurikin sisältyisi.

      Siten Lidlin oivasti tuon ymmärtäneen mainoksen mollaaminen oli vain ymmärtämättömyyttä ja perusteetonta vihapuhetta, eikä etupäässä huumorintajuttomuutta, koska tuossa ei olltu kyse mistään vitsailusta.

      Jos taas sitten aliarvostaa maitoa, jos haluaa halventaa maitoa, niin ehkä närkästyskommentit kirposivat siitä. Mutta sehän ei sitten taas ole lainkaan suvaitsevaisuutta.

      Poista
  2. Hienoa, että pahoitit mielesi, koit tarpeelliseksi kiillottaa imagoa tai ihan aidosti olet huolissasi Lidlin sateenkaariväelle naureskelusta.

    Ajattelitko hetkeäkään niitä muita, ei sateenkaari-ihmisiä, jotka kaupassa asioi? Eikö Lidlin mainonta tuo positiivisessa mielessä esiin sateenkaariasioiden perimmäistä asiaa "pelko tulla kaapista" tai "oikea maito väärässä tölkissä". Eikö se anna näille etäisille ja tuntemattomille asioille "kasvot" myös niille, joiden omassa kulttuurissa tai tuttavapiirissä ei näitä asioita ole käsitelty senkään vertaa.

    Mun mielestä erittäin rohkea veto Lidliltä tuoda tasa-arvoasiaa sellaiseen paikkaan missä sitä vähiten odotetaan. Jos se herättää edes yhdenkin ihmisen ajattelemaan, eikä automaattisesti pahoittamaan mieltään, se on onnistunut.

    Värikkäin terveisin o/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelisitko vähän pidemmälle ja ymmärtäisit että tässä ei ole kyse "meistä" ei-sateenkaari ihmisistä, jolloin meidän mielipiteellä ei ole ihan hirveästi painoarvoa. Lidlin mainos on järkyttävän typerä ja uusintaa syrjintää ja sukupuoli ja seksuaalivähemmistöjen sortoa. Tässä ei ole kyse loukkaantumisesta tunnetasolla, vaan rakenteellisista ja yhteiskunnallisista eroista. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvat joutuvat kokemaan elämässään sellaista syrjintää mitä sinun kaltaisesi pikku ignorantti ei ikinä tule kokemaan. Tunteisiin vetoaminen on asian vähättelyä. Vähemmistöryhmän "loukkaamisessa" ei ole kyse tunteista, vaan aina laajemmasta syrjinnästä. Joka tekee teon tekijästä pidemmin ajateltuna aika paskan ihmisen, olkoon toiminta tahatonta tai ajattelemattomuutta. Virheitä sattuu, mutta silloin ne pitää pystyä myöntämään ja omaa toimintaa sen jälkeen muuttamaan.

      Poista
    2. "Lidlin mainos on järkyttävän typerä ja uusintaa syrjintää ja sukupuoli ja seksuaalivähemmistöjen sortoa."

      Olen tästä rajusti eri mieltä. Lidlin mainosten premissi on, että on hienoa kun homot tulevat kaapista ja transsukupuoliset käyvät läpi korjausprosessin. Mainokset eivät syrji eikä sorra, vaan nimenomaan nojaavat siihen ajatukseen, että sateenkaarivähemmistöjen pyrkimys avoimuuteen ja rehellisyyteen itsestään on hienoa. Mainoksessa yritettiin assosioida kaapista tulemisen ja sukupuolen korjaamisen positiivisuus siihen, että Lidlin maito on nyt avoimesti suomalaista, suomalaisen nimikkeen alla.

      Poista
  3. Itsekin joskus pohdin mainonnan keinoja. Itse olen kristitty, ja moni ystäväni on lähetystyöntekijä, ja joskus 'Elisa missionaries from Finland 'saa pohtimaan, minkälaisen kuvan mainos haluaa antaa tästä ammatista, jota ystäväni tekevät sydämestään erittäin pienellä palkalla. Toki ymmärrän, että se on vain huumoria, ja olen ajan kanssa oppinut jopa nauramaan niille mainoksille! :D Liian vakavasti en haluakaan ottaa mainoksia, joissa tehdään monista muistakin ammateista ja ihmisryhmistä pilkkaa, miksei siis myös tästäkin ammattiryhmästä :) Mutta vaikea sanoa, missä itsellä menisi sitten hyvän maun raja. Mielestäni Elisa on onnistunut sinänsä, ettei mainos ole loppujen lopuksi missään mielessä loukkaava, vaan sille voi nauraa. Varmaan Lidlinkin mainos jakaa mielipiteitä, osa voi kokea ylilyöntinä, osa hauskana sanaleikkinä.

    VastaaPoista
  4. “It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what." -Stephen Fry, mies joka eli nuoruutensa aikana jolloin oikeasti oli vaikeaa kuulua seksuaalivähemmisöön.

    VastaaPoista
  5. Näen kuvassa vain mainoslauseita, en vitsejä? Taidat nyt itse ottaa hiekkaa perseeseen pienestä asiasta. Kukaan ei tuommoisella mitenkään ilkeile tai naura homoille ja transihmisille..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli selvästi hyvä postaus, kun näitä hiekka-kommentteja tuli sinne tänne useita! Elämäni ekat, vau!

      Poista
    2. Oletko muuten kysynyt mitä mieltä luurangot on kun minuutensa kanssa vielä epäröivät HLBTI-ihmiset ovat vieneet heidän paikkansa kaapissa? Jos en ihan väärässä ole, niin luurangot asutti kaappeja ensin ja toimivat esikuvana kaapissa olo ilmaukselle.

      Poista
  6. Minä olen transsukupuolinen enkä edes herkkänahkaisimmasta päästä, mutta tuo mainos on kyllä aivan v***n perseestä. Maitopurkkiin rinnastamistahan tässä vielä kaivataankin, kun transsukupuolisuus on ilman sitäkin niin vakavasti otettava asia, jonka traagisuus ymmärretään ja jota ei pidetä hassunhauskana vitsinä.

    Puolestani lidl voi haistaa pitkän paskan ja tunkea maitopurkkinsa perseesensä.

    Minä olen kehitysvammainen maitopurkki, ehe ehe. Onpa helvetin hauskaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika hienoa loukkaantua maitopurkista ja samalla mollata kehitysvammaisia...

      Poista
  7. "Ja oikeastaan noiden mainosten huumori perustuu siihen olettamukseen, että kaapista tuleminen vapauttavana kokemuksena ja transsukupuolisuus ovat totta."

    Se, että vitsailee maidon olevan väärässä purkissa ei kyllä auta ensimmäiselläkään tavalla ihmisiä ymmärtämään transsukupuolisuutta tai ottamaan sitä vakavasti. Se tekee siitä vain naurettavan vitsin, ihan kuten kaikenlaiset "minä olen kissa ja koen olevani lintu" tai "minäkin koen olevani siperiantiikeri" -vitsit, joita transsukupuolisille heitellään jatkuvasti ymmärtämättä, että kyseessä on aivan oikea, neurobiologisia eroja aivorakenteissa sisällään pitävä tila.

    Muutenkin cishomon on turha ottaa kantaa siihen miten helppoa on olla trans tänä päivänä. Olla cishomo ja olla trans ovat kaksi aivan täysin eri asiaa lähes joka kantilta. Homot ovat ainoastaan yleistä hyväksyntää vailla, transsukupuoliset ovat sen lisäksi riippuvaisia hoidoista, jotta mikään elämän osa-alue onnistuu. Itse otan oikeuden rinnastaa transsukupuolisuuteni laaja-alaiseen vammaisuuteen, jonka vuoksi olen harkinnut koko ikäni elämäni lopettamista ja johon ei ole saatavilla tarpeeksi hyviä hoitoja tänäkään päivänä, vaikka ihmiset kuinka hyväksyisivät sinut. Cishomona on suhteellisen helppoa elää ainakin jossain päin Suomea, julkisesti transsukupuolisena ei missään. Tämän blogin kirjoittaja cishomojen joukossa iloinen poikkeustapaus, joka ei edes kuvittele, että asiat olisivat täysin rinnastettavissa toisiinsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin kommentoimassa kaapista tuloa homon näkökulmasta. Homona, joka on ollut kaapissa, minulla on täysi oikeus kommentoida kaapissa olemista kokemuksena. Et voi kiistää minulta tätä kokemusta vain siksi, että olet eri mieltä kanssani. Et voi yrittää mitätöidä minun kokemuksiani kaapissa olemisesta vetoamalla siihen että olen cissukupuolinen.

      Poista
    2. ^Tämä.
      En ole cis. Transjätkä ja sopan hämmentämiseksi bi.
      Mä ihmettelen miten muilla piisaa virtaa suutahtaa tämmötteestä? Itteä toi mainos lähinnä hörötytti, koska samaa maitoahan se on, vaikka on eripurkissa. Samaa maitoa kaikissa erilaisissa purkeissa. Eli voisi sanoa ihmisiä kaikki ruumista sen kummimmin tuomitsematta. Mutta hei, ainahan voidaan nähdä kaikki vähääkään vähemmistöihin viittaavat jutut negatiivisessa valossa, koska sehän on se voima jolla kannattaa mennä eteenpäin.

      Poista
    3. ^Tämä oli hyvin sanottu, naulankantaan!!!^

      Bloggaaja kuuluu selkeästi ammattiloukkaantujien koulukuntaan, kaikesta pitää repiä ämpärillinen herneitä nenään jos ei muuten niin ihan periaatteesta. Täysin naurettavaa, ja kertoo vain kirjoittajan omasta typeryydestä.

      Ja juurikin tuo että kaikki, KAIKKI nähdään negatiivisessa valossa. Sillä asenteella elämä onkin sitten melkoinen suo tarvottavaksi. Onnea vain valitsemallanne tiellä, ammattiloukkaantujat. Olette sen verran naurettavia, että ei teitä kohtaan oikein voituntea kuin syvää myötähäpeää. :/ :/ Onneksi suurin osa porukasta kuitenkin edelleen on fiksuja ihmisiä, kuten kommenteistakin voi havaita.

      Poista
  8. Olen itsekin homo, mielestäni tässä mainoksessa ei ole mitään epäsopivaa. En koe, että Lidl syrjii minua tässä asiassa. "Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista" ja "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä" - miten tuo ylipäätään voi olla loukkaavaa? Olen itse tullut kaapista ulos vain parille henkilölle ja tiedän sen tunteen - miten vaikeaa se on. Mutta en kyllä ole samaa mieltä kanssasi. No ehkä meitä homoja on erilaisia ja toki saat pitää mielipiteesi!

    VastaaPoista
  9. Aika laimeita mainoksia oli. Tekstit eivät huvittaneet eivätkä tuoneet kokemusta nähdyksi tulemisesta.

    Joskus kun seksuaalisuus ja sukupuoli otetaan mediassa esille se tuntuu kivalta hatunnostolta ja tekee hyvän olon.

    Hyvä esimerkki tästä oli kun Veikkauksen lottomainoksessa todettiin jokaisella olevan unelma ja yksi mainoksen hahmoista oli nuori miesnäyttelijä, joka pohtivasti katseli peilin edessä, että miltä rintaliivit hänen päällään näyttäisivät. Asia esitettiin kauniisti eikä vitsaillen: "Meillä jokaisella on unelmia, suuria, pieniä ja henkilökohtaisia." "Lotto - Unelmointi on jo puoli voittoa."

    VastaaPoista
  10. "Ette vitsailisi esimerkiksi kehitysvammaisilla, turvapaikanhakijoilla tai liikuntarajoitteisilla. Mikä saa kuvittelemaan, että seksuaali- tai sukupuolivähemmistöillä on ok vitsailla? Voin nimittäin kertoa, että ei ole."
    Vertaat tässä siis transsukupuolisia kehitysvammaisiin ja maahanmuuttajiin? Pahoitin kyllä nyt mieleni kehitysvammaisten puolesta.

    VastaaPoista
  11. Jos noin paljon ahdistaa, niin mene takaisin kaappiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei tämäpä olikin kiva ehdotus ja hyvä idea! Not.

      Poista
  12. On täysin uskottavaa, että on vaikea elää seksuaalivähemmistön edustajana, jos mielensä pahoittaa joka saatanan pikkuasiasta. Koita päästä elämässä eteenpäin ja rankaise lidliä julmasta pilasta ostamalla valion maitoa.

    VastaaPoista
  13. Sateenkaariväki vaatii kaikilta suvaitsevuutta ja kuitenkin itse olette kaikkein suvaitsemattomimpia ! Oikeasti en usko että Lidliä kiinnostaa kohdentaa joku mainonta teitä vastaan...teillä on vain tapana imaista se herne nenään joka pikku asiasta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten sateenkaariväki on suvaitsematonta? En ymmärrä.

      Poista
  14. Valta valuu mediassa huomiota huoraaville kakkaluukku-ihmisille. Hehän tuntevat olevansa naisia, kun vastuun kantaminen ja työntekeminen elättääkseen itseään ei ole enää tarpeellista. Sen sijaan pärjää ihan kivasti, kun arvostelee muita ihmisiä, vallitsevia arvoja, vaatteita ja anal bleachin vaikutusta. Tämä on provo siinä missä blogin pitäjä.

    VastaaPoista
  15. Tämän kylän homopoika voisi pysyä ihan vain siellä omassa kylässään ja hiljaa, jos ei omaa yhtään huumorintajua tai muutakaan tajua. Nämä kaiken maailman kukkahattutädit ja mielensäpahoittajat alkavat hiljalleen jo etoa kommenteillaan.

    VastaaPoista
  16. Hyvä kiteytys siitä, miksi transsukupuolisia ei välttämättä naurata.

    http://yonsupi.blogspot.fi/2016/10/lidlin-mainoksesta-enemmistoista-ja.html

    VastaaPoista
  17. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  18. "Hauskuuden määrittely ei kuitenkaan kuulu vitsin keksijälle, vaan vähemmistölle, jolle nauretaan. Aivan sama kuin sivuuttaisi koulukiusatun kokemukset ja antaisi koulukiusaajan määritellä, onko hän kiusaaja vai ei."

    Identtipolitiikan kompatuskivi - uskomus, että korvaamalla yksi hegeminen diskurssi toisella voidaan saavuttaa tasa-arvo. Väärä oletus, väärä toimintapolitiikka, väistämättä luodaan epätasa-arvon toisinto. Gayatri Chakravorty Spivak kirjoitti Esseen "Can the Subalter Speak?" ja esitti siinä jokseenkin yksinkertaista pohdintaa: minkä roolin entisten siirtomaiden asukkaiden pitäisi nykyisessä yhteiskunnassa ottaa? Mikäli tämänkaltaista vähemmistöjen identiteettipolitiikkaa harjoitettaisiin laajassa mittakaavassa, jouduttaisiin ennenpitkää kirjoittamaan essee: "Voiko valkoinen heteromies puhua?". Ei ole mahdollista tavoitella tasa-arvoa ja toisintaa hierarkioita samaan aikaan - ei ole mahdollista tavoitella tasa-arvoa pelkästään siirtämällä oikeuksia yhdeltä identiteetiltä toiselle. Ne eivät poista alla olevaa epätasa-arvoista rakennetta, ne tyytyvät nostamaan vanhan orjan mestariksi ja syöksemään vanhan mestarin orjaksi.

    Koulun pihalla tuo kuvaamasi kiusaamisongelman ratkaisu ei suinkaan ole määrittelyoikeuden siirto kiusaajalta kiusatulle vaan lasten ja aikuisten erottelu toisistaan. Koulun pihalla on tilanteeseen nähden ulkopuoleisia ihmisiä, kasvatusalan ammattilaisia, joilta ainakin minä viimekädessä kysyisin neuvoa tilanteessa, jossa lastani kiusataan. Tämä ratkaisu on siitä hienostunut, että se palauttaa molemmat mestarikandidaadit samanlaisiksi orjiksi, miksi he kuuluvatkin.

    VastaaPoista
  19. Taisi blogin kirjoittaja olla itse foobikko kun otti herneen nenään

    VastaaPoista
  20. Olen homomies, enkä koe näitä mainoksia millään lailla loukkaaviksi. Mutta mielensähän saa pahoitettua melkein mistä vain, jos oikein yrittää.

    Mikä minua puolestaan syvästi loukkaa, on se, että homoseksuaalisuus rinnastetaan kehitysvammaisuuteen tai liikuntarajoitteisuuteen, kuten tämä kirjoittaja tekstissään tekee. Ehkäpä olisi kirjoittajan syytä tarkastella omia asenteitaan ennenkuin muita arvostelee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitähän kehitysvammaisuudessa tai liikuntarajoitteisuudessa mahtaa olla vikana? Kirjoittaja selkeästi rinnastaa homoseksuaalisuuden ja vammaisuuden toisiinsa VAIN siinä, että molemmat ovat syrjintää kokevia vähemmistöjä.

      Poista
  21. Mun näkökulma oli enemmänkin että "hlbt-ihmiset ovat täysin normaali asia arjessa, kuten maito," mutta ymmärrän että toisia loukkaa

    VastaaPoista
  22. Eli kaikki mikä ei miellytä homoja on homofoobista?

    VastaaPoista
  23. Olen hetero, mutta en kirjoita heterona, vaan ihmisenä. Lisäksi uskon jälleensyntymiseen ja siihen, että joka kerta ennen syntymäämme, valitsemme elämän, johon synnymme.
    Mielen vapaus on suurin rikkautemme. Esim. Rakkaus ei voi olla täysin aitoa, ilman mielen vapautta:
    http://www.a-valitys.fi/runojussi/vapautamielesi/index.html
    Kukaan ihminen ei voi täysin odottaa muilta ymmärrystä, ennen kuin itse on kasvanut ymmärtämään itseään.
    Yleisesti ottaen, koen kaikenlaiset "kaapeista ulostulot" rohkaisevina, vapauttavina ja myös ympäristön aitoutta lisäävinä. Ulostuloissa on kuitenkin yksi ongelma: Ulostulon jälkeen toisinaan, kuvannollisesti kaappia raahataan perässä ja toitotetaan ympäristölle: "Katsokaa, täältä tulin ulos." On parempi pysyä kaapissa, kuin ulostulon jälkeen raahata kaappia perässään, mahdollisena turvapaikkana.
    On selvää, että tuulisella ilmalla kaapissa tuulee vähemmän kuin ulkona. Mutta on myös selvää, ettei aurinko paista samoin kaappiin, kuin ulkopuolelle.
    Jokaisen ihmisen pitäisi pyrkiä mahdollisimman suureen aitouteen, toiset huomioiden. Nykytrendin mukaan, ikävä kyllä, hyväksyttävintä on mahdollisimman suuri erikoisuus. Todellisuudessa se on kuitenkin paljon kauempana aitoudesta, kuin tavallisuus.

    Syitä, miksi erilaisuutta ei hyväksytä:
    - Erilainen, omassa epävarmuudessaan, yrittää osoittaa sen jotenkin paremmaksi kuin keskiverto, lähtee ikäänkuin kilpailemaan.
    - Koettaa hakea ymmärrystä provosoimalla ja vaikutus on täysin päinvastainen.
    - Erilaisuutta "tuputetaan" liiaksi, yli toisten vastaanottokyvyn.
    - Kaikki "vastaanottajat" eivät ole "kypsiä" sitä ottamaan vastaan. On järkevää hyväksyä se, eikä "taistella tuulimyllyjä vastaan".

    Mielestäni Lidlin mainos on aidosti vapaan mielen tuotos. Elämä vaan on sellaista, ettei kaikella voida ymmärtää ihan jokaista. Vapaa mieli tulee vastaan.

    Vapaa mieli ei edes saa tulla loputtomasti vastaan, jos vastapuolella ei ole mielen vapautta.

    VastaaPoista
  24. Tää blogi-kirjoitus on niin paska, et Amnestykin pitää tätä ihmisoikeusrikkomuksena.

    VastaaPoista
  25. Miksi Lidlin mainos on törkeä, mutta Antti Tuiskun vitsaillessa siitä, miten hänen kuuntelijansa tulevat nyt ulos kaapista, niin se on vaan sitten hauskaa. Identifioin itseni seksuaalivähemmistöön, mutta siinä missä jengi oli just tältä kantilta ihan meiningeissä, että höhö Antti Tuisku, oon muuten mäki kuunnellu JA "Antti Tuisku on muuten varmaa homo" banaanisymboliikkoineen ym. en oikein jaksanut: ihan sama mikä hänen seksuaalinen suuntautumisensa on, miksi kiinnostaa. Jos Antti Tuisku idenfioisi itsensä sitten heteroksi selkeästi eikä vähän kaartaisi kysymystä (tehden samalla todella fiksusti tästä "arvailusta" ihan oman numeronsa), niin hänen "ulkopuolisuutensa" tekisi hänestä suvaitsemattoman samalla logiikalla kuin "homokaapilla" kärttävät markkinasuunnittelun brainstormaajat. Mutta kukaan ei naura Antti Tuiskulle. Onko hänellä sitten jotenkin kasvot; mikä on "oikeanlaista"huumroia sitten? Ei sekään minulle itselleni ollut kovin hauskaa; toisille on jopa sallitumpaa olla homo; kunhan kertoo hyviä vitsejä ja pukeutuu banaanicollegeen tai hopeaan haalariin.

    VastaaPoista
  26. Naurettavaa mielensäpahoittamista, vihdoin kun joku uskaltaa tuoda vähemmistöt samalle viivalle, vaikka sitten humoristisesti, niin joku pahoittaa mielensä. Tästä seurauksena kukaan ei uskalla enää sanoa mitään, ja hyssytellään vaan asiaa lisää. Kiitos sinun, menee taas hetken aikaa ennenkuin kukaan uskaltaa "tulla kaapista" edes tukemaan asioita jos niistä näin mieli pahoitetaan.

    VastaaPoista
  27. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  28. Kirjoittaja vertaa homoja niin sanotusti vähempiosaisiin ja lainaan: Ette vitsailisi esimerkiksi kehitysvammaisilla, turvapaikanhakijoilla tai liikuntarajoitteisilla.

    Mikä meistä homoista tekee vähempiosaisia?

    Kirjoittaja oikeuttaa tuohtumuksena ja lainaan: Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt erotetaan normaaleista ihmisistä, erilliseksi ryhmäksi, aivan kuin vähemmistöt eivät olisi osa yhteiskuntaa ja esimerkiksi kävisi edullisten ostosten perässä Lidlissä.

    Ei Lidl:n mainos erottele ketään tai luokittele yhteiskunnan ulkopuoliseksi osaksi. Kirjoittaja on tässä se, joka mielestäni erottelee ja näkee mainoksessa jotain sellaista, mitä siinä ei ole.

    Joko me homot vaadimme valtaväestöä hyväksymään meidät tasa-arvoisina kanssaan (jolloin meistä tulee osa valtaväestöä) ja hyväksymme kaiken sen, mitä se tuo tullessaan. Myös sen, että meille saa nauraa, olemmehan mekin nauraneet valtaväestölle aikojen alusta saakka, ainakin vitsiä heistä on väännetty ja paljon. Tai sitten me pysymme kaapissa, tyydymme osaamme ja pidämme turpamme kiinni. Eikö mielestämme olisi naurettavaa, jos ilotytöt nousisivat barrikadeille siitä syystä, että heidän ammattinimikkeensä synonyymiä käytetään lähes vain ja ainostaan loukkaukseksi tarkoitetussa yhteydessä ja vaatineet sanan väärinkäytön kieltämistä? Kyllä, vertaan kommentissani meitä homoja ilotyttöihin, kokematta siitä huonoa omatuntoa tai välittämättä siitä, loukkaantuuko joku kyseisen seksuaalivähemmistön edustaja moisesta. Teen sen siksi, että mielestäni ilotytöt ovat vähemmistö ja kuitenkin osa yhteiskuntaa, siinä missä me homotkin. Miksi kenelläkään siis olisi oikeus huoritella ketään ilman, että jossain ilotyttö nostaa siitä metelin. Oikeudet ne ovat huorallakin. Anteeksi, korjaan ilotytölläkin.

    Jotkut meistä ovat usein aivan liian herkkänahkaisia ja sille meidän tulisi opetella nauramaan. Eikä niinkään loukkaantua kommenteista tai tässä tapauksessa mainoslauseista, joita ei edes ole tarkoitettu loukkaaviksi, vaikka sellaisina saattaisimme ne nähdä . Itse koen ettei minua homona mikään vaivaa, enkä myöskään koe että minussa olisi mitään vikaa. Se on ominaisuus minussa, aivan kuten ruskeat hiukset tai siniset silmät. Tästä syystä en koe Lidl:n mainontaa loukkaavana vaan osuvana ja erittäin hauskana.

    Voisiko siis olla, että kirjoittaja näkee itse itsensä vähempiosaisena tai vajaavaisena ja kokee siksi tulleensa loukatuksi? Tästä syystä en voi olla esittämättä kysymystä: Kuka tässä ei hyväksy ja ketä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä tässä. Olen trans ja homo, mutta en irrallinen osa yhteiskuntaa. Yksi argumentti on myös " ystäväni ei uskalla kaapista ulos kun pelkää hylkäystä ja tämä mainonta satuttaa". Samaan aikaan valitetaan, että vitun holhousvaltio, mutta mainonta pitäisi siivota, ettei Inarissa asuva yksityishenkilö yksityisen elämänsä kanssa saisi henkistä pipiä omasta valinnasta pysyä kaapissa. Eipä kuulu vanhoillislestaadiolaisiltakaan huutoa, kun telkkarit on alennuksessa ja taatusti on sakkia, joiden perhe kääntäisi selkänsä syntisen television ostamisesta. Vähän jotain suhteellisuudentajua ja isomman kuvan hahmottamista kaipaisin tähän jalustalla piipittämiseen. Nyt kun tulee ihmisille kaapista niin pitää erikseen todistaa olevansa ihminen eikä ammattiloukkaantuja. Mieluummin vakuuttelisin, etten ole perverssi kuin " älä odota minun haukkuvan sinua pataluhaksi ja yrittävän itsemurhaa, jos sanot jotain mikä minua ei miellytä".

      Poista
    2. Luettuani kaikki kommentit teen johtopäätöksen; pelkästään tähän kirjoitukseen kommentoijissa olisi kymmeniä tyyppejä, joiden kannattaisi pitää blogia ennemmin kuin tämän ko. blogin pitäjän. Fiksuja, nasevia ja asian ytimessä olevia kommentteja taitavasti kirjoitettuina. Toisin kuin tämä ammattiloukkaantuja-bloggaaja, joka on totaalisen pihalla kaikesta.

      Poista
  29. Itse en edusta seksuaalivähemmistöjä, mutta moni minulle rakas ystävä edustaa. En suuttunut mainoksesta, mutta minusta se oli kulunut ja typerä - edusti jo mennyttä aikaa. Huumori ei naurattanut ja oli samalla tasolla kuin koomisissa peruukeissaan heiluvat Pomo piilossa Suomi -sarjan hahmoilla.

    VastaaPoista
  30. Ihan hirveetä paskaa... Tottakai puppelipoikien kustannuksella tullaan AINA vitsailemaan. En sano että se on oikein mutta näin se tulee AINA vain olemaan piste. Välillä voisi olla realistinen eikä valittaa kuin rassukka.

    VastaaPoista
  31. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  32. teille jotka pakotitte Lidlin vetämään mainokset pois: Olettakaa, että tällaista mainontaa tullaan näkemään jatkossakin. Olettakaa, että tv:ssä tullaan näkemään kahta miestä kävelyttämässä pientä lasta, tai kahta naista pitämässä toisiaan käsistä, että lauseita kuten kaapista tuleminen tullaan käyttämään jatkossakin mainonnassa. Siinä vaiheessa kun näette tätä tapahtuvan ovat ne unelmat, mitä Tahdon2013, Pride-walkit ja lukuisat muut tapahtumat pitäneet yllä, tapahtumassa viimeinkin todellisuudessa. Ja se, että näitä mainoksia vastaan käydään? Se peruuttaa tätä työtä jota olemme tehneet tässä nyt vuosia, se jatkaa ihmisten eriarvoistamista, ja tällä kertaa se vääryys jota olemme yrittäneet kitkeä ei tule enää ulkopuolelta - vaan koko homma kääntyy itseään vastaan.

    VastaaPoista
  33. Yritäppä miellyttää kaikkia. Mää aloin lukemaan näitä muiden kommentteja mutta sitten tajusin että jokaisella on tarve olla kauhea tarve olla oikeassa ja tuntea itsensä loukatuksi tai ei loukatuksi. Kunhan vain minun mielipide on se oikea. Muistan joskus sen tupla mainoksen jostain kymmenien vuosien takaa jossa mies sanoi mainoksen lopuksi jotenkin tähän tyylin "Ei tainnut tyttö tietää että oli seinän takana patukkaa tarjolla". Tuolla sloganilla olisi varmaan saanut loukattua yhtä jos toista ryhmääkin (varsinkin sitä yhtä!) mutta jos oikein olis kaivellut niin minäkin miehenä oisin voinut vetää siitä tuplat nenään, koska minulla on pippeli! Ja sitähän siinä mainostettiin. Pointtini on se että näiden mainoksien tarkotuksena on aiheuttaa närää ja puraa ja olla vähän rajoilla tanssivia, että ne jäisi mieleen. Se että Lidl vetäisi tämän, minun mielestä loistavan, mainoksen pois on surullista. Se että se viittaa kaapista ulos tulemiseen ei ole kaikkein huonoin asia ja sillähän ei yritetä pilailla yhtään kenenkään kustannuksella, vain saamaan ihminen lukemaan se lause uudelleen.
    Nyt kun luin tämän blogitekstin uudelleen tajusin että on monenlaisia mielensäpahoittajia, tämän tekstin kirjoittaja kuuluu niihin joiden mielestä kehitysvammainen ja seksuaalivähemmistöön kuuluva ihminen on sama asia. Eihän kukaan lajitovereiden kustannuksellakaan pilailisi? Hieno pointti! Mutta kuten sanottu tämä mainos on mielestäni loistava, sääli että se otettiin pois ja jos joku tällaisesta pahoittaa mielensä niin onhan sekin vähän sääli. Se että trans -ihmisen elämä on vaikeaa ei taas liity tähän mainokseen mitenkään. Kaikkien elämä on vaikeaa, tee taustatyötä enemmän. Se on vaan kivempaa jos sille voi joskus hymyillä, vaikka sitten tämmösten pienten kivojen mainosten ansiosta ;)

    VastaaPoista
  34. Miten joku voi olla niin herkkihipiäinen, että näkee täysin viattomassa maitomainoksessa tarpeen pahoittaa mielensä? Ehkä olisi parempi, että siirryttäisiin Pohjois-Korean meininkiin, niin ei tarvitse pahoittaa mieltään.

    VastaaPoista
  35. Terve paskabloggaaja. Voisitkin jo sulkea tämän blogin jota kukaan ei lue. Paskabloggaajia on jo ihan tarpeeksi. Ei kiinnosta yhtään tuo lidlin mainos, itseasiassa en ymmärtänyt kunnolla edes koko kohua ennenkuin SETA:n kukkahattutädit ilmoitti mikä siinä oli pointti. LOL. Ei helvetti mitä uniikkeja lumihiutaleita te luulette olevanne, tai haluatte olla.. Tai olettekin, ihan sama mulle. Naurattaa niin että pallit räjähtää.

    VastaaPoista
  36. Mietein tässä että miten voin rakentaa kommentin joka on puolesta loukkaantumista vaikka asiahan ei kiinnosta pätkääkään (niin kuin monella mielensäpahottajalla). Ja nopeasti silmäilemällä tekstiä löysin: "Ongelma on tapa, jolla vähemmistöjä tässäkin käsitellään. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt erotetaan normaaleista ihmisistä, erilliseksi ryhmäksi" ja heti otsikossa mainitaan "HLBTI-IHMISILLE NAURAVA MAINONTA EI KÄY" joten mitä se on mitä te haluatte, olla se oma HLBTI -ryhmä yms. vai ei? Joten jos nyt lopetettaisiin se väkisin syiden hakeminen että saa tuoda oman Oikean mielipiteen esille.

    Ja onko kukaan kysynyt näiltä "normaaleilta ihmisiltä" mitä mieltä ne on mainoksesta, onko se loukkaava vai mitä se on? Jos joku jaksaa nettiin tulla vartavasten kirjoittamaan vihapostiaan tai kuuluttamaan sukupuoltaan(?) asiasta, häntä kyllä kuunnellaan mutta entä ne loput n.5miljoonaa suomalaista jotka ei jaksanut olkaansa kohauttaa asiasta. Todellisuudessa ainoat kun asiasta nosti älämölöä on nämä "ei-kategoroidut-HLBTI-normaali-ihmiset" ja saivat ihmiset jakautumaan; sateenkaarilipun heiluttajiin, vihaajiin ja (suurinosa) äänettömiin ei-mielipidettä tyyppeihin.
    Onko tämä haluttu lopputulos?

    Sitä paitsi olen vitsaillut homon (ystävä) kanssa useasti näistä "tunnen olevani kahvikuppi" vitseistä ja hän on ehdottoman hyvä kertomaan näitä, naurattaa aina. Mutta hän on täysin sinut asian että itsensä kanssa ja siksi osaakin hienosti eläytyä. Myös työkaverini sanoi ettei tykkää salmiakista koska se olisi melkein kannibalismia. Annan suunnattomasti respektiä näille tyypeille koska ovat aitoja itseään mutta ei tee siitä numeroa. Jätkät tietää sen.

    VastaaPoista
  37. Minua ei henkilökohtaisesti homoseksuaalina ihmisenä(lesbo) Lidlin mainokset, jossa Milbona-maito muuttuu Pohjolan meijeri -merkkiseksi ole loukannut enkä ole edes pahemmin kiinnittänyt niihin mitään huomiota. Itse olen jo vuosikausia pitänyt esim.brittihuumorista (mm.Monty python), jossa monesti vitsaillaan mm.homoista ja joissain sketseissä miehet on pukeutuneet naisiksi enkä ole koskaan loukkaantunut sellaisesta, minusta on jopa hauskaa. Ymmärrän kuitenkin niitä henkilöitä, joita Lidlin mainos on loukannut. On totta, että nykyään käytetään mediassa hyödyksi seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjen termejä kuten tulla ulos kaapista eri yhteyksissä ja että seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjä on käsitelty myös siten, että he ikään kuin olisivat joku trendi, esim. et muka olis trendikästä olla lesbo .Jonkun ohjelman sketsiosuudessa saattaa kaksi naista suudella ja puhutaan lesboista/binaisista ikään kuin he olisivat joku trendi tai mies pukeutuu naiseksi ja sitten saatetaan heittää vitsiä dragin tekemisestä tai transvestiiteista, tällainen vitseily ei haittaa jos se on oikeasti hauskaa ja pysyy vielä hyvän maun rajoissa kuten esim.legendaarisella Monty python -sketsiryhmällä, mutta jos ylitetään raja ja liikaa sohaistaan muurahaispesää niin silloin ei enää välttämättä ole hauskaa. Vitsin tekijöiden on hyvä tietää jotain siitä ryhmästä, josta vitsaillaan. Monty pythoneilla oli esim.homoihin kosketuspintaa siten, et yks ryhmän jäsenistä oli homoseksuaali ja sitä kautta he varmaan saivat kosketuspintaa sille oliko heidän homo-vitsinsä hauskoja vai ei. Esim.itse lesbona voin heittää vitsiä lesboudestani, mutta jos joku joka ei ole lesbo tai ylipäätään mikään lgbt-ihminen rupeaisi vitsailemaan siitä, niin se ei aina olisi hauskaa, koska jos kyseinen henkilö ei tietäisi mistä vitsailee. Sama jos vaikka ei-romani rupeaisi heittämään vitsiä romaneista tuntematta ensin kyseistä ryhmää jolle vitsailee. Että riippuu paljon yksilöstä itsestään ja asian sisällöstä ja tavasta jolla asia tuodaan julki, onko asia hauska vai ei.

    VastaaPoista
  38. No löytyihän se hiekkaa pilluunsa saanut heimoveli viimein. Mietimmekin tuossa muiden kaltaistemme kanssa, että eihän tästä kukaan meikäläisistä ole voinut suuttua, mutta näköjään voi. Surullista, jopa säälittävää.

    Lidlin kampanja oli aivan nerokas. Se ei vain istu tähän mielensäpahoittajien luvattuun maahan.

    Homokulttuuriin kuuluu oleellisesti erittäin raju, sysimusta huumori ja itseironia. Mikäli tuntisit alakulttuuria yhtään paremmin tietäisit sen itsekin. Ja kukaanhan ei ole toiselle homolle niin raaka ja julma kuin toinen homo. Edes heterot eivät kykene sellaiseen henkiseen julmuuteen, koska eivät ymmärrä kulttuurikoodistoa ja voimasuhteita.

    Ehkä kannattaisi unohtaa se jatkuva uhriutuminen ja pistää rinta rottingille ja antaa samalla mitalla huumoria takaisin. Toimii muuten kummasti.

    Itse heitän yhtäläisesti herjaa heteromiehistä, naisista, homoista, lapsiperheistä yms. (ja huom. itselläni on jo aikuinen lapsi). Pitää vain tietysti omata edesjonkinlainen tilannetaju. Henkilökohtainen loukkaaminen on ihan eri asia kun kevyt stereotypioilla leikittely. Huumori perustuu yleensä juuri niihin. Kaikesta voi toki aina loukkaantua jos niin katsoo tarpeelliseksi.

    VastaaPoista