Babler

Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Vuoden törkein pinkkipesu 2019 -palkinnon voittaa.... Esprit!

Haluan pohjimmiltani uskoa, että suurin osa Priden viettoon osallistuvista yrityksistä on mukana vilpittömin ja hyvin aikein: että vaikka...



Haluan pohjimmiltani uskoa, että suurin osa Priden viettoon osallistuvista yrityksistä on mukana vilpittömin ja hyvin aikein: että vaikka sateenkaariliput ilmestyisivät näyteikkunaan ilman virallista (Helsinki) Pride-kumppanuutta, on taustalla kuitenkin vilpitön osallistumisen halu, eikä välttämättä raivokas tarve raapia köyhien homojen viimeisiäkin roposia sateenkaarikrääsällä. Sitä paitsi sateenkaariliput näyteikkunoissa ja kaupunkikuvassa ilahduttavat ja voimauttavat ja tarjoavat hyväksytyksi tulemisen tunnetta niille, jotka eivät sitä välttämättä arjessaan kohtaa.

Mutta sitten on tapauksia, joiden markkinaosuus, rahavirta ja liikevaihto  on niin valtava (esimerkiksi 25 miljardia) ettei sitä voi tavallinen ihminen edes käsittää. Niistä rahoista epäilemättä voisi ongelmitta lahjoittaa Prideen tai hyväntekeväisyyteen avokätisestikin ilman, että se tuntuisi missään. Etenkin, jos firma haluaa osallistua 50-vuotiaan Pride-perinteen juhlimiseen ja kunnioittamiseen ihan omalla vaatemallistollaan. Silloin ei yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa kuin tukea vähemmistöjä, eikä vain ratsastaa heillä kohti yhä suurempia rahavirtoja.

Näin kuitenkin toimii Esprit. Esprit julkaisi Craig & Karl -suunnittelijakaksikon kanssa yhteistyössä Prideä juhlivan, värikkään vaatemalliston. Malleiksi on palkattu transsukupuolisia ja seksuaalivähemmistöjä ja vapaa rakkaus kukoistaa. Firman viestinnässä on epäilemättä tiedostettu, että jotain kai niille homoillekin pitää antaa. Niinpä Esprit on päättänyt osana kampanjaa lahjoittaa kodittomille sateenkaarinuorille 12,500 ruoka-annosta. Kuulostaa toki huikealta ja suurelta, mutta on ihan silkkaa pikkuruisten puupennien pyörittelyä ja puhdasta pinkkipesua. Muutamat ruoka-annokset kodittomille ovat silkkaa vittuilua yritykseltä, jonka rahavirroilla voisi mainiosti järjestää näille kodittomille esimerkiksi kodin.

Suomessa Espritin hyväntekeväisyyden ja yhteistyön puutetta pahoiteltiin ja todettiin malliston julkistuksen aikataulullisista syistä sattuneen Pride-viikolle. Onpa kyllä merkillinen sattuma, kertakaikkiaan. Seuraavaksi varmaan joulumalliston lanseeraus sattuu osumaan joulusesonkiin. 

Jätetään siis Espritin ja Craigin ja Karlin mallistot kauppaan ja tuetaan niitä yrityksiä, joilla on oikeasti tahto ja yritys tukea ja ajaa vähemmistöjen asiaa. Tällaisiksi voi lukea esimerkiksi kaikki Helsinki Priden viralliset kumppanit. Näiden lisäksi haluan mainita ainakin eettisen ja vastuullisen, kotimaisen Weecosin sekä Carlingsin, joka lahjoittaa mielestäni hyvin reilun summan jokaisesta myydystä Pride-tuotteesta myyntimaan omaan Pride-työhön.

Kuten sanottu, sateenkaariliput näyteikkunoissa ja pienimuotoisempi osallistuminen Prideen myös yrityksiltä on mielestäni ok – en siis ole kovinkaan hanakasti syyttämässä pinkkipesusta. Espritin kaltaista huijaamista ja kieroilua en kuitenkaan yksinkertaisesti olisi uskonut enää tässä maailman ajassa näkeväni. Todella häpeällistä toimintaa, jota en toivo enää koskaan tulevina vuosina näkeväni.

You Might Also Like

0 kommenttia