Babler

Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Queer-evankeliumi Messias ravistelee, mutta ei rienaa

Turun ylioppilasteatteri on viime päivinä tehnyt sitä mitä teatterin pitääkin, eli ravistellut ajatuksia ja herättänyt keskustelua. Turun ...

Turun ylioppilasteatteri on viime päivinä tehnyt sitä mitä teatterin pitääkin, eli ravistellut ajatuksia ja herättänyt keskustelua.

Turun ylioppilasteatterissa parhaillaan esitettävä, Jenni Korpelan ohjaama queer-evankeliumi Messias käsittelee kulttuurimme kristillistä perinnettä. Kristilliseen perinteeseen pohjautuu suurin osa arvoista ja normeista, niin hyvässä kuin pahassakin. Kristinuskosta nousevat normit ja jaottelut tuovat ihmisten käsityksiin asioista turvalliselta tuntuvaa järjestestystä esimerkiksi sukupuoleen, sukupuolirooleihin tai seksuaalisuuteen liittyen. Terrence McNallyn Corpus Christi -näytelmään perustuvassa Messias-näytelmässä Jeesus esitetään lesbona naisena.


Näytelmä on herättänyt (luultavasti näytelmän näkemättömissä ihmismielissä) kiukkua. Silmät putoilevat päästä, kun pohjanoteerausnäytelmän tekijät eivät ymmärrä, mitä pyhyydellä tarkoitetaan.

Somepalstoilla näin useammassakin yhteydessä näytelmän tekijöiden painottavan, että tarkoitus eikä käytäntökään ole loukata ketään. Näin näytelmän eilen, enkä kyllä pahalla tahdollakaan löytänyt loukkaavuutta. Ainoa ongelma voi toki syntyä silloin, jos näytelmän sisältö ravistelee omia, näytelmän näkemyksestä eroavia ajatuksia. Siihenkin toki vaaditaan näytelmän näkeminen.

Messias esittää vaihtoehtoisen tulkinnan Raamatusta: mitä jos Jeesus olisikin lesbo nainen? Esityksessä tarkastellaan kristinuskoa, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta sekä niiden yhteiskunnallisia merkityksiä ja tabuja. Ja siinä esitys onnistuu. Näkemykset ja tulkinnat ovat oivaltavia. Miksei lähimmäisen rakkaus ylety niihin, jotka sitä eniten tarvitsevat? Miksi muotit ovat niin tiukkoja ja rajat tarkkoja? Näytelmä käsittelee sitä, kuinka ulkopuolistavia normeja voisikin luomisen sijaan rikkoa. Mitä tapahtuisi, jos Raamattu voisi tarjota oikeasti kaikille turvaa ja lohtua?


Loppujen lopuksi näytelmä ei edes poikkea Raamatun alkuperäistapahtumista juurikaan: neitseellisesti synnytään, murretaan leipää ja ruokitaan sillä koko kansa ja lopuksi kuollaan ristille. Jos sukupuolien muutosta ei ota huomioon, ollaan hyvinkin vahvasti Raamatun tapahtumien keskiössä. Jeesuksen tulkitseminen naiseksi ei ole mielestäni sen pahempi tulkinta kuin Jeesuksen kuvaaminen valkoisena. Äkkiseltään en keksi Jeesuksen hahmossa mitään, mihin välttämättä tarvittaisi miessukupuolta. Kuten aiemminkin on muissa yhteyksissä todettu, Jeesus opetuslapsineen on ollut melkoisen queer anarkistijoukko.

Ja queeria näytelmässä todella riittää. Ja voih, mikä upea kasaridisko-puvustus täynnä glitteriä, nahkaa, paljettia ja diskopalloja. Inspiroiduin ja nautin, kaikkien uskontoon ja siihen liittyvien oivallusten lisäksi. Suurista aiheista huolimatta näytelmä on hyvin yksioikoista ja helposti ymmärrettävää teatteria: tekotaiteeksi ei olla lipsahdettu, vaikka valaistus, äänimaailma ja lavastus hivelevätkin silmää.

Menkää ja katsokaa, Messias on hieno.

Messias Turun ylioppilasteatterissa 19. huhtikuuta asti. Lisätiedot ja liput FB-tapahtumasta.

You Might Also Like

0 kommenttia