Tietoa mainostajalle ›

Dardelin näyttelyssä konkretisoituu taiteen tärkeys

Kävin taannoin katsomassa jo toistamiseen Turun taidemuseon Nils Dardel -näyttelyn. Kuulostaa ehkä hölmöltä sanoa, olenhan sentään taiteen ...

Kävin taannoin katsomassa jo toistamiseen Turun taidemuseon Nils Dardel -näyttelyn. Kuulostaa ehkä hölmöltä sanoa, olenhan sentään taiteen suuri ystävä ja ikään kuin opiskelen taiteentutkimusta. Mutta Dardelin näyttelyssä tunsin hyvin konkreettisesti sen, miksi taide on niin tärkeää.



Dardelin näyttelystä tuli vahva tunne siitä, että joku on kokenut saman mitä itse kokee tai tuntee. Sellainen selittämätön tuttuuden tunne, vaikkei olisi maalausta koskaan nähnytkään. Vähän kuin näkisi ihmisen, jonka on nähnyt joskus, muistamatta missä. Ehkä Dynamon narikkajonossa valomerkin jälkeen, joka allaolevasta maalauksesta tuli vahvasti mieleeni. Dardelin maalauksista näkee, että ihmisiä ovat aina kiinnostaneet jokseenkin samat asiat, samojen asioiden taltioiminen. Taide antaa voimaa sorretuille ja siksi se ehkä vahvempia niin paljon ahdistaakin.



Tuttuuden tunne ei ole vain omassa mielessäni, vaan on Dardelin kohdalla näkynyt ihan käytännössäkin. Dardelin tunnetuimpiin maalauksiin kuuluva Kuoleva dandy (1918) nousi 1980-luvulla Ruotsissa AIDS-epidemian symboliksi. Siis vaikka taulu on maalattu vuosikymmeniä aiemmin, on se silti ollut ajankohtainen ja aikaa kuvaava myöhemmissäkin vaiheissa. Ehkä samankaltaiset asiat ja ilmiöt toistuvat ajoista toisiin, aivan kuin yksityiskohdat, kissaeläinmatot ja hassunkuriset eläimet, Dardelin maalauksissa. Toisaalta Dardelin persoonalliset maalaukset ovat syntyneet aikana, jolloin Eurooppa oli teknisen kehityksen ja teollistumisen äärellä murroksessa. Vähän taidetaan olla uuden ajan kynnyksellä ja siinä kriittisessä murroksessa nytkin.

Ajattomuus ja ajankohtaisuus näkyi monissa muissakin tauluissa: monet niistä ovat sillä tavalla ajattomia, ettei niitä osaisi kertavilkaisulla ajatella yli sata vuotta vanhoiksikin. Eikä Dardelin tapa kuvata maalaustensa kohteet hieman todellisuutta kauniimpina eroa nykyisistä selfieistä kovinkaan paljoa.

Nils Dardel -näyttely Turun taidemuseossa 17.1. asti.

You Might Also Like

0 kommenttia