Tietoa mainostajalle ›

”Stondis ja tutu ei välttämättä sovi yhteen” – HKT:n Billy Elliot on parasta hetkeen

Peacockin vaatimattomista puitteista huolimatta Helsingin Kaupunginteatterin Billy Elliot vie mukanaan. Helsingin Kaupunginteatteri ei ...

Peacockin vaatimattomista puitteista huolimatta Helsingin Kaupunginteatterin Billy Elliot vie mukanaan.

Helsingin Kaupunginteatteri ei olisi voinut onnistua Billy Elliotin ajoituksessa paremmin. Vaikka musikaali sijoittuukin 1980-luvun Britteihin, oli hyvin helppo mielessään sijoittaa nyky-Suomeen. Siinä määrin ajankohtaisia ovat oikeistopoliitikkojen ja ammattiyhdistysten väliset väännöt, lakot, työttömyys ja yleinen ahdistus maailmantilasta, joka ei tunnu olevan kenellekään sopiva. Muutenkin musikaalin poliittisuus, vakavuus ja kantaaottavuus tulivat hiukan yllätyksenä. Vaikka onkin täysin selvää, etteivät kaikki musikaalit ole iloista unelmahöttöä.

Samaan aikaan sekä odotin että pelkäsin Helsingin Kaupunginteatterin Billy Elliotia. Ihmiselle, joka on aina rakastanut elokuvaa, voi teatteriversion kohtaaminen olla katastrofi. Olen toki nähnyt musikaalin alkuperäisen version vauhdin ja vaarallisten tilanteiden siivittämänä Lontoossa, mutta uusissa tulkinnoissa on silti vaaransa.

Suurin huoleni liittyi lähinnä Expressing yourself-kohtaukseen, jossa Billy löytää ystävänsä Michaelin sovittelemasta siskonsa vaatteita. Kohtaus on elokuvassa hienosti herkkä ja tärkeä. Musikaaliversiossa tunnelma on kuitenkin hyvin toisenlainen, mistä en ollut kovinkaan iloinen. Lontoon musikaaliversiossa olin näreissäni. En lähtökohtaisesti koe mekkoon pukeutuvaa pikkupoikaa sillälailla koomisen hauskana, että kokisin tarvetta nauraa suureen ääneen. Lontoon yleisöä kohtaus tuntui kuitenkin suuresti huvittavan. Kaipasin syvästi kotiin katsomaan Billy Elliotia DVD:ltä.

Jos ei Lontoossa ymmärrettä hienovaraisia nyansseja, niin miten käykään Helsingissä, tuskailin mielessäni. Ja uskokaa tai älkää, aivan turhaan! Luca Elshoutin tulkitsema Michael oli loistava. Aito ja eloisa, sellainen vanhojen hyvien aikojen pikkupoika, jota videopelit eivät ole laiskistaneet. Kohtaus oli hulvattoman hauska, mutta hauskuus syntyi nimenomaan oivallisesta näyttelijäntyöstä, dialogista ja hahmon toteutuksesta, eikä suinkaan siitä, että höhöhöööö poika pukeutuu mekkoon. Hauska kohtaus tuli toisaalta kertoneeksi myös HLBTI-ryhmän sisäisistä ongelmista ja syrjinnästä: Michaelin hahmolle oli mekko päällä hyvinkin luontevaa todeta, että Billyn balettiharrastus on sairasta. Vähän tuntui oikealta elämältä tämäkin. Toisaalta kohtaus toi hauskalla tavalla elämän realiteetit esiin: stondis ja tutu ei välttämättä sovi yhteen, kuten Michael näytelmässä balettihametta päälleen kiskoessaan toteaa.

En uskalla sanoa varmaksi, kun en muista eikä Googlekaan kertonut, mutta muistelisin, että kohtaus oli huomattavasti enemmän drag kabaree kuin Lontoossa näkemäni. Mies järkyttävän korkeissa koroissa on aina ilo silmälle, parrakkaista naisista puhumattakaan.



Kaiken kaikkiaan Billy Elliot toimi hienosti. Tuntui hiukan isoäitimäiseltä vilpittömästi iloita siitä, kuinka on kiva katsoa kun lapset esiintyvät. Mutta niin se vain yksinkertaisesti oli: lukuisat lapsinäyttelijät hoitivat hommansa erinomaisesti. Amos Brotherus pääosassa oli juuri niin oivallinen kuin odotinkin. Ihanaa oli nähdä myös Leena Uotila ilmielävänä Mummin roolissa. Tunnetusti hyvin vahva tekijä Jonna Järnefelt rouva Wilkinsonina oli myös ilo nähdä teatterilavalla, joskin paikoin tuli tunne, että Järnefeltin tunnetilat olivat liian realistisia ja vähäeleisiä. Suurelle lavalle ja erityisesti musikaaliin tarvitaan suurempaa ulosantia. Lähietäisyydeltä pienetkin eleet onneksi välittyivät.

Ja kun suuruus tuli puheeksi, niin toki Billy Elliotin olisi mieluiten nähnyt Kaupunginteatterin Suurella näyttämöllä. Sen Billy Elliot olisi ansainnut. Mutta onneksi musikaali on Peacockin vaatimattomammissakin tiloissa niin vetoava ja mukanaanvievä, ettei tilaratkaisuun lopulta kiinnittänyt huomiota.

Helsingin Kaupunginteatterin Billy Elliot Peacock-teatterissa, lisätiedot täältä. Ohjelmistossa 17.12. asti.

You Might Also Like

0 kommenttia