Tietoa mainostajalle ›

Helsinki Pride tarvitsee dominan

Kaverini julkaisi Facebookissa kattavan setin kuvia San Franciscon Pride -tunnelmista. Niistä erityisesti mieleeni jäi kuvakollaasi ...



Kaverini julkaisi Facebookissa kattavan setin kuvia San Franciscon Pride-tunnelmista. Niistä erityisesti mieleeni jäi kuvakollaasi (Kuvassa Apple Store, American Eagle Outfitters, Westfield, Crate & Barrel, Nordstrom, Bloomingdales, Macy's, Old Navy ja uudestaan Macy's) kauppojen näyteikkunoista ja sateenkaariesillepanoista. Pelkkää Prideä ja sateenkaarta, kuvasta toiseen. Enkä nyt puhu pienistä kivijalkaputiikeista, vaan ihan todella tunnetuista paikoista, kuten Apple Storesta.

Maailmallahan Priden kaupallistuminen on ollut aktivisteille kauhistus ja poikinut kaikenlaisia ostoskärrybarrikadejakin maailman metropoleissa. Suomessa tilanne on totisesti toinen ja kuulemani mukaan yhteistyökumppaneiden, ja nimenomaisesti rahakkaiden yhteistyökumppanien, löytäminen on ollut hankalaa. Markkinointi&Mainonta-lehden jutun mukaan myöskään resursseja pelkän yhteistyömyynnin hoitavaan henkilöön ei ole. Voisi kuvitella, että resurssien keskittämistä juuri siihen kannattaisi pohtia uudemman kerran: luulisin sen olevan kannattava sijoitus. 

Pienellä budjetilla ja pitkälti talkootyönä syntyvä Helsinki Pride totisesti nousisi jo kohtuullisellakin kaupallistumisella pois marginaalista, taviskansalaisenkin arkipäivään. Siitä voisi tulla Taiteiden yön kaltainen koko kaupungin juhla. Näyteikkunoissa ja mainoskampanjoissa näkyminen tuo Pride-henkeä huomattavasti selvemmin ja vahvemmin esille kuin sanattoman pakon edessä tapahtuva taidemuseon sateenkaariliputus, vaikka se tottakai hieno ele onkin. Sen rinnalle kuitenkin kaivataan suurempaa ja tavallisen ihmisen arkipäivässä näkyvää sateenkaariväritystä. Esimerkiksi näyteikkunoihin, jotka suuressa kaupungissa pääasiassa kaupunkikuvaa luovat, halusitte sitä tai ette.

Tietenkin on helppo nillittää, kuinka Suomi vaan on niin takapajuinen ja pieni ja ei, ei, ei, kukaan ei halua, ei onnistu, en edes kysy, kysyin mutta en vaatinut vastausta. Siltä pohjalta on helppo järjestää asioita samalla tutulla kaavalla. Vaikka Priden tärkeät synnyinsijat ovat toki vapautusmarsseilla ja tiukassa poliittisessa väännössä, voisi sekaan laittaa pikkuisen kaupallisempaakin sisältöä. Elämä on nyt eikä paneelikeskusteluissa. Markkinointi&Mainonta-lehden jutussa Helsinki Priden tiedottaja Laura Tulehmo sanoo: "Yritysyhteistyön kautta Helsinki Pride pystyisi kasvamaan isompaa yleisöä kiinnostavaksi taphtumaksi, eikä marginaaliryhmän kaupunkikulttuuritapahtumaksi". Ratkaisu on siis Helsinki Priden järjestäjienkin tiedossa, eikö siis kannattaisi tarttua toimeen?

Valitettavasti minusta tuntuu, että Suomen Pride-kulttuuria vaivaa turvallisten toimintatapojen vahvistama laiskuus ja lässähtäminen. En halua ketään syyttää enkä lannistaa, mutta aivan samaa toimintaa näin todellakin riittävästi entisellä kotipaikkakunnallani pikkukylällä. Toivon pilkahdusta Helsinki Priden elävöitymisen suhteen nähtiin vuonna 2011, kun jonkinlaisessa tarmon puuskassa puistojuhlaan oli saatu koko kansan tuntemat nimet esiintymään (PMMP ja Martina Aitolehti). Silloin tehtiin tiettävästi myös Helsinki Priden kävijäennätys. Tänäkin vuonna kävijäennätystä tyydyttiin vain odottelemaan.

Täysin hunningolla Helsinki Pridessä ei kuitenkaan olla: tapahtuma on ihan kiinnostava, puistojuhla ja kulkue ihan kivoja. Kenelläkään tuskin on valittamista, ja hyvin valitulla seurueella on erinomaisen hauskaa missä vain. Perustukset ja rakenteet kuitenkin tarvitsevat mielestäni peruskorjausta. 
Hyvähän minun toki on täältä ruutuni takaa huudella ja vaatia elävöityvää Pride-kaupunkikulttuuria. Jonkun on kuitenkin huudeltava, kun kukaan muu ei sitä tee. Osaan myös ehdottaa ratkaisua: palkatkaa Helsinki Priden järjestäjien joukkoon domina. Kun laiskasta lässähtämisestä rangaistaan piiskalla, lähtee uusi veri mukavasti virtaamaan, eikä ainakaan voi istua tutuksi ja turvalliseksi muotoutuneessa toimiston kierrätystuolissa, vaan pitää nousta uusille urille.

You Might Also Like

0 kommenttia