Tietoa mainostajalle ›

Åttå Drinkeron mainos - ihan hillittömän hauska?

Oon vähän sanaton. Miksi tällaisia mainoksia tehdään vielä nykypäivänä? Hartwallin Åttå Drinkero-mainoksessa esiintyy stereotyyppinen ruot...



Oon vähän sanaton. Miksi tällaisia mainoksia tehdään vielä nykypäivänä? Hartwallin Åttå Drinkero-mainoksessa esiintyy stereotyyppinen ruotsalaishomo, joka on toki hirveän hauska ja ennenkaikkea uusi juttu. Eikö ihan oikeesti olis voinut keksiä mitään muuta? (Ruotsalais)homostereotypia-huumori on kuitenkin elänyt parhaat hetkensä jo hyvissä ajoin ennen Pirkka-Pekka Peteliuksen Tra-la-laata.


Åttå-mainoksen näyttelijä on vieläpä kuulemma tunnettu norjalainen koomikko Kristian Valen. Valenilla on mainoksessa nähtävän Kjartanin lisäksi Valenilla on muitakin "menestyshahmoja". Eikö mainoksessa olisi voinut käyttää jotain muuta hahmoa, jos menestyshahmoja kerran löytyy? Kuten sanottu, stereotypiahahmot alkaa olla onnettoman vanha juttu. Muutenkaan en jaksa uskoa, että norjalainen näyttelijä olisi Suomessa erityisen tunnettu. Kotimaisuus olisi todennäköisesti ollut valttia, sillä vetovoimaisia ja hauskoja suomalaisnäyttelijöitä löytyy, herraisä. Marja Tyrnikään tuskin maksaa kovin käsittämättömiä summia, jos tällasta huumoria on ihan pakko käyttää. 


Hartwallin sivuilla mainosta sentään esitellään ja perustellaan melko vakuuttavasti:
"Koomiselta tyyliltään Kjartanin hahmo muistuttaa monelle tuttu Boratia. Naurunaiheita haetaan eri kulttuurien yhteentörmäyksistä sekä kansalaisuuksien ominaispiirteistä. Kjartan on karrikatyyri, joka nauraa norjalaisten - ja ehkäpä suomalaistenkin - stereotyyppisille käsityksille ruotsalaisista."


Hyvä, että hölmöä mainosta sentään yritetään selittää parhain päin. Vaan kuinkakohan moni mainoksen nähnyt päätyy lukemaan Hartwallin selostusta? Asennevammakasvatusta parhaimmillaan, siis. 


Kirjoittaja on ehkä vähän turhan tiukkapipoinen normaali homostelija. Kirjoittaja ei ehkä pidä mainosta niin pahana kuin antaa ymmärtää, mutta typerälle ja negatiivisia ennakkoluuloja ja käsityksiä vahvistaville mainoksille tai muille kampanjoille ei pidä antaa jalansijaa. 

You Might Also Like

5 kommenttia

  1. Ja alkoholilainsäädäntöhän vaatii alkoholin mainonnalta "hyvän maun mukaista" mainontaa. Enpä usko että VALVIRA antaa tuon mainoksen pyöriä kauaa.

    VastaaPoista
  2. Tätä en tiennytkään! Mutta joo, toivoa on. Ja hyvä niin.

    VastaaPoista
  3. Höh...kaikkia miellyttämällä saa aikaiseksi vain keskivertoa! Älkää ottako niin vakavasti taas, hahmo o hauskan yliampuva enkä osaa sanoa mihin nauruhermoon se osuu joka kerta, koska itse en stereotypioista tosielämässä perusta. Taannoin ylireagoitiin todella hauskaan nettiliittymä mainoskampanjaan, harmi että Suomi on niin ylikorrekti maa.

    VastaaPoista
  4. Tässä tilanteessa keskiverto olisi kieltämättä parempi. Ja kuten kirjoitettu, "Kirjoittaja ei ehkä pidä mainosta niin pahana kuin antaa ymmärtää, mutta typerälle ja negatiivisia ennakkoluuloja ja käsityksiä vahvistaville mainoksille tai muille kampanjoille ei pidä antaa jalansijaa" ;).

    VastaaPoista
  5. Ei ole mennyt hukkaan, koska mölinää löytyy.

    Taitaa blogisti olla kylän ainoa homo....

    VastaaPoista